Sou a: Inici / Castechdefels Històric / Activitats 2016 / Aula BIOTIC: Cursos per a professorat de secundària / Gamificació i jocs seriosos en l’educació

Gamificació i jocs seriosos en l’educació

Descripció

Gamificació és el procés d'utilitzar el pensament del joc i la mecànica del joc per resoldre problemes i atraure els usuaris en entorns no lúdics. La  Gamificació de l’Educació és utilitzar aquests elements dels jocs: incentius, retroalimentació immediata, recompenses, i més per a l'ensenyament a classe, amb l’objectiu de motivar als estudiants en el procés d’aprenentatge.

Els jocs seriosos són jocs d’ordinador dissenyats amb intenció pedagògica, la idea es pot resumir en: “aprenem jugant”.

Tant els jocs seriosos com la gamificació quan s’apliquen en l’àmbit de l’educació persegueixen objectius complementaris d’aprenentatge i motivació, i es mostren com una oportunitat a les noves generacions a digitals a assolir l’èxit en l’aprenentatge mitjançant les habilitats del segle 21.

Objectius

Aquest  curs té com a objectius presentar dues tecnologies basades en els jocs, els joc seriosos i la gamificació, i mostrar els possibles beneficis pedagògics i motivacionals que es poden obtenir quan s’utilitzen en un aula.

Havent seguit el curs amb aprofitament, els assistents seran capaços de:

• Presentar i desenvolupar el concepte de gamificació
  • Conèixer les eines de gamificació de moodle
  • Dissenyar un curs de moodle gamificat
  • Presentar i desenvolupar el concepte de joc seriós
  • Definir pautes d’utilització  de jocs seriosos en un aula
  • Conèixer una llista de jocs seriosos que poden ser utilitzats com a recurs pedagògic en classe
  • Coneixement bàsic de l’entorn de programació scratch per la creació de jocs seriosos

En particular, entenem que el curs ofereix un ampli ventall de possibilitats per a la realització d’activitats per part dels estudiants de secundària, en les quals treballin les competències 7, 9 i 11 (principalment), i també les competències 4, 5 i 6, recollides al document “Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic” (Generalitat de Catalunya, 2014).

Metodologia

L'orientació del curs és principalment pràctica. Combina exposicions teòriques per presentar conceptes i proporcionar informació amb activitats pràctiques, on l’aprenentatge es basa en veure quines possibilitats ofereixen les tecnologies basades en jocs (jocs seriosos i gamificació) en processos de motivació i d’aprenentatge a l’aula.

Temari

• Tema 1: Introducció
  • 1.1   Que és la Gamificació
  • 1.2   Definició de Jocs seriosos
  • 1.3   Perquè utilitzar Gamificació i jocs seriosos en l’aula
    • Gamificació i videojocs: processos cognitius
    • Gamificació i videojocs: motivació
    • Exemples d’aplicacions de videojocs en entorns no lúdics
    • Exemples de gamificació en l’aprenentatge
  • 1.4 Exemple de gamificació i joc seriós
  • Tema 2: Gamificació
  • 2.1 Metodologia de Disseny d’un curs gamificat
    • Mecanismes de joc
    • Elements de joc
  • 2.2 Eines Moodle de gamificació
  • 2.3 Disseny i implementació d’un curs moodle gamificat
  • Tema 3: Jocs Seriosos en l’aula
  • 3.1 Com escollir un joc adequat
    • Classificació dels videojocs i els seus beneficis
    • Estàndards i classificació
  • 3.2 Organitzar una sessió de videojocs en l’aula
  • 3.3 Scratch: Plataforma per dissenyar els teus videojocs seriosos

Del 4 al 8 de juliol (de 9:00 a 14:00).

Càrrega horària

30 hores (25 presencials + 5 no presencials).

Preu

Places

Professorat

• Dolors Royo Vallés
  • Roc Messeguer Pallarés
  • Miguel Valero García
  • David López Nuevo
  • Angélica Reyes
  • Ramón Barlam (expert convidat)

Certificació

Certificat de l'ICE-UPC. La certificació a les persones participants estarà supeditada a l'assistència a les sessions presencials i a l'avaluació positiva del treball proposat pels formadors.

1. Cal que el professorat s'inscrigui a través del web de l'ICE de la UPC (a partir del 18 de maig i fins el 16 de juny). Si no ets professor/a però t'interessa la temàtica del curs també pots inscriure't enviant un correu a cbl.relacions.externes@upc.edu.
  2. Abans del 15 de juny rebreu la confirmació de si heu estat o no acceptats a l'activitat
  3. Un cop acceptats (15 de juny) i amb data límit 22 de juny caldrà que feu un ingrés de 60€ al compte corrent ES31 2100 0655 70 0200340134, tot indicant CURS GAMIFICACIÓ + COGNOM1 + COGNOM2 + NOM