Sou a: Inici / Notícies / 7 Oct 19:00-24:00. Nit Jove al CosmoCaixa

7 Oct 19:00-24:00. Nit Jove al CosmoCaixa

El proper dissabte 7 d’octubre, de 19:00 a 24:00 tindrà lloc al CosmoCaixa de Barcelona la Nit Jove, Moonit, on es podran descobrir els projectes de la tecnologia aeroespacial actual del Campus de Castelldefels de la UPC al voltant de l’espectacular reproducció de la Lluna de Luke Jerram
7 Oct 19:00-24:00. Nit Jove al CosmoCaixa

La visita és gratuïta per als estudiants de la UPC presentant el carnet.

Els visitants gaudiran de cinc mòduls amb diferents activitats que els permetran submergir-se en aquestes tecnologies vinculades a l’espai:

1. Fem cràters a la Lluna

De la mà de Tinkerers—laboratori de Fabricació Digital instal·lat a la incubadora ESA BIC Barcelona, de l’Agència Espacial Europea, a l’edifici RDIT del Parc UPC al Campus del Baix Llobregat, a Castelldefels— els visitants descobriran com es formen els cràters de la lluna a través d'un mòdul interactiu que simularà la superfície lunar en la qual podran llançar un "asteroide” (objectes impresos en 3D) i observar la formació d’un cràter.

D’altra banda, els visitants podran consultar l'Atles Lunar (Google Moon) en una pantalla interactiva per visitar la superfície lunar i conèixer els cràters més importants del nostre satèl·lit.

2. Com sobreviure una nit a la Lluna

En aquest mòdul, el Laboratori de Microgravetat del Departament de Física vinculat a l’EETAC de la UPC, exposarà el funcionament d’un sistema que permeti aportar l’energia necessària per passar una nit a la Lluna (que pot tenir una durada de fins catorze dies terrestres), quan les condicions de temperatura són molt extremes (-150ºC). Es mostrarà una maqueta a escala reduïda del sistema de captació d’energia solar i generació d’electricitat que s’està dissenyant actualment en col·laboració amb agències espacials.

3. 2MS Mapant la Lluna

El grup de recerca de la divisió de Geomàtica del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC) mostrarà com, en el marc d’alguns projectes internacionals (PERIGEO, GAL), s’estan desenvolupant sistemes que permetran millorar la generació de cartografia i models de gravetat dels cossos planetaris del nostre sistema solar, en particular, de la Lluna.

A la Moonit podrem veure un prototipus de "micro-rover Lunar" en moviment, el qual pot generar models 3D de la superfície lunar mitjançant sensors de baix cost, i que inclou sistemes inercials, hodòmetres i una càmera Kinect entre d'altres.

4. Laboratori de Fabricació Digital a l’espai

Els laboratoris de Fabricació Digital (Fab Labs) tenen un gran potencial tant en futures missions a la Lluna com en l’Estació Espacial Internacional, la qual cosa es posa de manifest en el projecte de la NASA Next Space Technologies for Exploration Partnerships (NextSTEP). Tinkerers ens mostrarà una maqueta d’un d'aquests futurs laboratoris lunars i els seus equips de fabricació digital (impressió 3D, màquines làser i altres equips de control numèric) així com les possibles tecnologies que podrien utilitzar-se en la construcció de les bases lunars, utilitzant els diferents materials existents a la Lluna.

5. Microgravetat

Les futures missions d'exploració espacial requereixen un emmagatzematge eficient de combustibles criogènics (a molt baixa temperatura) durant llarg temps en condicions de microgravetat. Les bombolles de vapor que es formen per ebullició en aquestes condicions poden ser molt perilloses i causar problemes en la posada en marxa del motor o la càrrega de combustible. Aquest és un dels molts aspectes en que l’experimentació en condicions de microgravetat resulta imprescindible pel disseny de sistemes espacials. En aquest mòdul els visitants podran observar el comportament de diversos experiments en una torre de microgravetat a petita escala projectats en una gran pantalla. S’exposarà també el sistema experimental construït pels investigadors del Laboratori de Microgravetat del Departament de Física de l’EETAC que pròximament volarà en un coet suborbital de la NASA .

A l’exposició, també s’hi podrà trobar un estand de la UPC amb informació sobre els estudis que s’ofereixen al Campus del Baix Llobregat de la Universitat Politècnica de Catalunya.

CosmoCaixa

C. d’Isaac Newton, 26, 08022 Barcelona(obriu en una finestra nova)

Informació i reserves: www.cosmocaixa

• Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)